فى سؤال بسيط نفسي حد يرد عليه
ليه فى الصلاة الربانية اللى قالها المسيح اعتبرتها الكنائس الارثوزوكسية والكاثوليكية صلاة ناقصة؟
لو 11
2 فقال لهم: «متى صليتم فقولوا: أبانا الذي في السماوات، ليتقدس اسمك، ليأت ملكوتك، لتكن مشيئتك كما في السماء كذلك على الأرض.
3 خبزنا كفافنا أعطنا كل يوم،
4 واغفر لنا خطايانا لأننا نحن أيضا نغفر لكل من يذنب إلينا، ولا تدخلنا في تجربة لكن نجنا من الشرير».
2 فقال لهم: «متى صليتم فقولوا: أبانا الذي في السماوات، ليتقدس اسمك، ليأت ملكوتك، لتكن مشيئتك كما في السماء كذلك على الأرض.
3 خبزنا كفافنا أعطنا كل يوم،
4 واغفر لنا خطايانا لأننا نحن أيضا نغفر لكل من يذنب إلينا، ولا تدخلنا في تجربة لكن نجنا من الشرير».
المسيح لم ينهيها بالجملة الشهيرة "بالمسيح يسوع ربنا"
فلماذا نحن اكملنا ما هو ناقص فيها؟؟
انا ارى ان الرب يسوع كان فى منتهى الدقة فى صلاته هذه
واننا اخطانا لاننا لم نفهم قصده و ببساطة اكملنا ماتخيلنا انه سقط سهوا من الصلاة الربانية.
اعتقد ان اجابة هذا السؤال سيقودنا لحقائق روحية كثيرة
ومازلت كل يوم ارى ان الكتاب المقدس هو كتاب فى منتهى الدقة لم يحتاج لتقليد لكى يحفظة.
انما نحن نحتاج للروح القدس لكى يرشدنا
فلماذا نحن اكملنا ما هو ناقص فيها؟؟
انا ارى ان الرب يسوع كان فى منتهى الدقة فى صلاته هذه
واننا اخطانا لاننا لم نفهم قصده و ببساطة اكملنا ماتخيلنا انه سقط سهوا من الصلاة الربانية.
اعتقد ان اجابة هذا السؤال سيقودنا لحقائق روحية كثيرة
ومازلت كل يوم ارى ان الكتاب المقدس هو كتاب فى منتهى الدقة لم يحتاج لتقليد لكى يحفظة.
انما نحن نحتاج للروح القدس لكى يرشدنا
المشكلة ببساطة اننا اعتبرنا ان المسيح لما قال متى صليتم فقولوا اعتبرناها امر الهى ان فى كل مرة نصلى لابد ان نصلى بابانا الزى
للاسف نحن فقط فى عصرنا اللى فهمنا كدة ولكن الكتاب المقدس لم يزكر مرة اننا لابد ان نصلى هزه الصلاة كل مرة
مثلا بطرس صلى فى اعمال الرسل صلاة طويلة لم يختمها او يفتتحها بابانا الزى
-------------------
السيد المسيح او الله بصفة عامة كتب الكتاب المقدس باعلان تدريجى اى يقول شىء معين فى وقت معين وبعد زلك يكمله
مثلا شريعة السبت كانت شريعة ابدية لمازا لم نحفظها الان رغم انها ابدية؟ علشان الرمز والعهد اللى كان فيه انتها و المرموز تم وهو الراحة الحقيقية التى لنا فى المسيح وهو الروح القدس.
==============
السيد المسيح عاش ومات و قام فى العهد القديم
العهد الجديد ابتدا بيوم الخمسين
كل نبوات العهد القديم اللى بتتكلم عن العهد الجديد كانت تتكلم عن العهد اللى فيه شريعة ربنا ستكون فى قلوب و ازهان المؤمنين وهزا تم فى يوم الخمسين
مثلا
المسيح طلب من البرص ان يروا انفوسهم للكاهن؟؟
هل هانطبق تشريع الابرص الان؟؟
طبعا لا لان البرص الان هو مرض جلدى وليس نجاسة كما كانت.
المسيح قال لو على اخوك شيءا لا تقرب قربانك
هو احنا بنقدم قرابين الان؟
-----------------------------
ولناتى للصلاة
المسيح اعلن الصلاه المرضية امام الله بشكل تدريجى
ابانا الزى فى السماوات كانت جزء منها
اللجاجة كانت مرحلة اخرى
توجيه الصلاة للاب باسم يسوع كان مرحلة اخرى
الصلاة على المرضى و زو الارواح النجسة كانت مرحلة اخرى (اتكلم عن المؤمنين و ليس الرعاه اقرا مر16 )
بعد الامتلاء بالروح القدس اصبح هناك صلاة جديدة وهى شفاعة الروح القدس او الصلاة فى الروح او صلاة الالسنة وهى صلاة مخدع
والكتاب قال انه يجب ان يكون اتزان بين الصلاة بالزهن (الصلاة المعتادة من شكر وتسبيح وتشفع و طلبات) و الصلاة بالروح القدس (صلاة الملائكة)
للاسف نحن فقط فى عصرنا اللى فهمنا كدة ولكن الكتاب المقدس لم يزكر مرة اننا لابد ان نصلى هزه الصلاة كل مرة
مثلا بطرس صلى فى اعمال الرسل صلاة طويلة لم يختمها او يفتتحها بابانا الزى
-------------------
السيد المسيح او الله بصفة عامة كتب الكتاب المقدس باعلان تدريجى اى يقول شىء معين فى وقت معين وبعد زلك يكمله
مثلا شريعة السبت كانت شريعة ابدية لمازا لم نحفظها الان رغم انها ابدية؟ علشان الرمز والعهد اللى كان فيه انتها و المرموز تم وهو الراحة الحقيقية التى لنا فى المسيح وهو الروح القدس.
==============
السيد المسيح عاش ومات و قام فى العهد القديم
العهد الجديد ابتدا بيوم الخمسين
كل نبوات العهد القديم اللى بتتكلم عن العهد الجديد كانت تتكلم عن العهد اللى فيه شريعة ربنا ستكون فى قلوب و ازهان المؤمنين وهزا تم فى يوم الخمسين
مثلا
المسيح طلب من البرص ان يروا انفوسهم للكاهن؟؟
هل هانطبق تشريع الابرص الان؟؟
طبعا لا لان البرص الان هو مرض جلدى وليس نجاسة كما كانت.
المسيح قال لو على اخوك شيءا لا تقرب قربانك
هو احنا بنقدم قرابين الان؟
-----------------------------
ولناتى للصلاة
المسيح اعلن الصلاه المرضية امام الله بشكل تدريجى
ابانا الزى فى السماوات كانت جزء منها
اللجاجة كانت مرحلة اخرى
توجيه الصلاة للاب باسم يسوع كان مرحلة اخرى
الصلاة على المرضى و زو الارواح النجسة كانت مرحلة اخرى (اتكلم عن المؤمنين و ليس الرعاه اقرا مر16 )
بعد الامتلاء بالروح القدس اصبح هناك صلاة جديدة وهى شفاعة الروح القدس او الصلاة فى الروح او صلاة الالسنة وهى صلاة مخدع
والكتاب قال انه يجب ان يكون اتزان بين الصلاة بالزهن (الصلاة المعتادة من شكر وتسبيح وتشفع و طلبات) و الصلاة بالروح القدس (صلاة الملائكة)
لكى نرى الاعلان التدريجى لله من العهد القديم اللى هو العهد القديم و البشاءر
الى العهد الجديد اللى ابتدا بيوم الخمسين فى اعمال الرسل
سنجده جليا فى اختيار البطرك
قبل يوم الخمسين بطرس عمل قرعة هزا اقصى ماكان يستطيع عمله ليسمع صوت الرب.
والكتاب لايوضح ان كانت تيجة القرعة من الرب او لا. فاننا لانرى وجود لمتياس فى الانجيل على الاطلاق على عكس بولس اللى اختير بالروح القدس
------------
لما الرسل وقعوا فى نفس المشكلة بعد يوم الخمسين و هو العهد الجديد الحقيقي
حاولوا يختاروا رعاه و رسل للارسالية
مازا فعلوا
يقول الكتاب لما كانو يصومون ويخدمو الرب (صيام الرسل) قال الروح القدس افرزوا لى برنابا و شاول
اى ان الطربقة التى يتم بها اختيار الاسقف او الرسول او اى ارسالية تاتى من خلال صوم وصلاة و اعلان من الروح القدس
ولكن القرعة اللى عملها بطرس بنرى اخر مرة تم عملها كان فى قصة يونان اللى عملها الوثنيون ليرفوا مين اللى عمل مشكلة وربنا كلمهم بحسب النور اللى وصلهم.
الى العهد الجديد اللى ابتدا بيوم الخمسين فى اعمال الرسل
سنجده جليا فى اختيار البطرك
قبل يوم الخمسين بطرس عمل قرعة هزا اقصى ماكان يستطيع عمله ليسمع صوت الرب.
والكتاب لايوضح ان كانت تيجة القرعة من الرب او لا. فاننا لانرى وجود لمتياس فى الانجيل على الاطلاق على عكس بولس اللى اختير بالروح القدس
------------
لما الرسل وقعوا فى نفس المشكلة بعد يوم الخمسين و هو العهد الجديد الحقيقي
حاولوا يختاروا رعاه و رسل للارسالية
مازا فعلوا
يقول الكتاب لما كانو يصومون ويخدمو الرب (صيام الرسل) قال الروح القدس افرزوا لى برنابا و شاول
اى ان الطربقة التى يتم بها اختيار الاسقف او الرسول او اى ارسالية تاتى من خلال صوم وصلاة و اعلان من الروح القدس
ولكن القرعة اللى عملها بطرس بنرى اخر مرة تم عملها كان فى قصة يونان اللى عملها الوثنيون ليرفوا مين اللى عمل مشكلة وربنا كلمهم بحسب النور اللى وصلهم.
كل الغرض من هزا السؤال
لو فى موضوع روحى معين تم فى الكتاب المقدس سواء العهد القديم الى البشائر
لابد نرى تطويره و نرى كيف تم تطبيقه فى اعمال الرسل و الرسائل
قيس على هزا
معمودية الماء
الامتلاء بالروح القدس
الشفاء
سلطان الكنيسة
الكرازة و البشارة
وربنا ينور عيوننا جميعا فى اسمه القدوس
لو فى موضوع روحى معين تم فى الكتاب المقدس سواء العهد القديم الى البشائر
لابد نرى تطويره و نرى كيف تم تطبيقه فى اعمال الرسل و الرسائل
قيس على هزا
معمودية الماء
الامتلاء بالروح القدس
الشفاء
سلطان الكنيسة
الكرازة و البشارة
وربنا ينور عيوننا جميعا فى اسمه القدوس
No comments:
Post a Comment